Sophie Kassies (Amsterdam,1958) studeerde af als regisseur aan de Theaterschool in Amsterdam. Ze schrijft toneel en muziektheater voor kinderen en volwassenen, vrijwel altijd in opdracht, en vaak in samenspraak met regisseur en acteurs. Regelmatige samenwerking ontwikkelde zich door de jaren heen met Flora Verbrugge (Theater Sonnevanck) en Johan Doesburg (Het Nationale Toneel).
Toneelwerk
Genesis – 2015
Galileo – 2015
Cavia! – 2015
Wildeman – 2012
Dwaalschot – 2012
De Prooi – 2011
A Christmas Carol – 2010
Woestijnwind – 2010
Tirza – 2009
ik, calvijn – 2009 – genomineerd voor de Taalunie
Toneelschrijfprijs 2010
Sneeuwwitje/Schneewitte – 2008
De Graaf van Monte Cristo – 2006
Oroek – 2005
Elementaire deeltjes – 2005
Schaap – 2004 – genomineerd voor de Taalunie
Toneelschrijfprijs 2005
De Sneeuwkoningin – 2003
Hans en Grietje – 2001
Lasso – 1999
Tom Waits for her – 1998
Een fantastische symfonie – 1997
De doos van Pandora – 1995
Calamity Jane – 1993
Zinnerin – 1992
Contact
sophiekassies@gmail.com
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Sophie Kassies
De Prooi
De opvolger van de bestuursvoorzitter staat in de startblokken. Is het de juiste kandidaat? Sommigen hebben twijfels. Hij is ambitieus, niet echt een teamspeler, weinig empathisch. Anderen weten zeker dat dit de karaktertrekken zijn van de man die De Bank de 21ste eeuw moet binnenloodsen.
Het is eten of gegeten worden, jager zijn of prooi. Rijkman Groenink weet het als geen ander. De bank moet groeien. Daarvoor vecht hij vanaf de eerste dag dat hij de baas is.
En de bank groeit onder Groenink. Maar vooral uit elkaar. Groter en groter wordt de afstand tussen top en werkvloer, tussen de bank en haar klanten, tussen collega’s die elkaar meer en meer als concurrenten zien. Tot in het bestuur van de bank overheerst de vechtcultuur. De top is een apenrots. Groenink mag dan de alfaman zijn, het lukt hem niet zijn tegenstanders uit te schakelen.
Nog is ABN Amro groot genoeg om jager te zijn. Maar voor hoe lang, nu de strijd aan de top iedereen en alles verlamt?
Als de koers van het aandeel begint weg te glijden, wordt de jacht geopend.
Toneelbewerking van het gelijknamige boek van onderzoeksjournalist Jeroen Smit.opvoergegevens: Het Nationale Toneel / Johan Doesburg
-
-
Sophie Kassies
Dodo
Opa houdt zielsveel van Dodo, al denkt ze als een kleuter, ondanks haar veertien jaar. Dodo is dol op Opa, al kan hij niet lopen. Omdat zijn rolstoel kwijt is, heeft ze hem in een kruiwagen helemaal naar Nederland gereden.
Ze hebben een lange reis achter de rug als Dodo de muziekles van Niels Pinxter komt binnenvallen. De muziek van Niels klinkt precies naar alles waarvan Dodo droomt. En is iemand die zulke muziek maakt niet zelf ook een droom?
Opa zet alle zeilen bij om Dodo voor domme dingen te behoeden. Maar Dodo luistert niet. Er moet een droom uit elkaar spatten voor Dodo snapt wat Opa voor haar betekent.
Dodo is een tragikomedie met klezmermuziek over gevoel en verstand, droom en werkelijkheid en het vinden van een evenwicht daartussen.
Voor kinderen vanaf 10 jaar.opvoergegevens: Jeugdtheater Sonnevanck / Flora Verbrugge
-
-
-
-
Sophie Kassies
Woestijnwind
De mooie Gülyanak is in het badhuis geboren, waar ’s nachts de feeën en djinns samenkomen. Daarom is ze zo bijzonder: rozen bloeien op haar wangen als ze lacht, haar tranen zijn parels en sappig groen gras groeit waar ze gelopen heeft. Haar tante, met een doodgewone doorsnee dochter, is jaloers. Met een gemene list laat ze haar eigen dochter Gülyanaks plek innemen en ze gooit het mooie meisje in een diepe put. Kan Gülyanak haar eigen leven nog terugkrijgen? En tantes dochter, is zij gelukkig met andermans veren?
opvoergegevens: Sonnevanck / Celil Toksöz