Marcel Osterop is acteur, schrijver en theatermaker. Na zijn afstuderen als acteur aan de Amsterdamse Toneelschool in 2004 speelde hij onder andere bij Toneelgroep Amsterdam, Toneelgroep Oostpool en de Toneelschuur.
Bij Het Zuidelijk Toneel speelde hij in de voorstellingen "Fragmenten", "Lichaam" en "De Pelikaan", allen onder regie van Olivier Provily.
Zijn eerste tekst, "Een soort van mooi" schreef hij voor Het Zuidelijk Toneel. Daarna volgden "Bloedjeuk" en "Gewürztraminer", die hij ook regisseerde.
In 2009 richtte hij Toneelgroep Cargo op, het dochtergezelschap van Het Zuidelijk Toneel. Onder Cargo schreef hij "Hartruis", "Gemaakt om te vergeten", "Lucinde", "Geen Vijand", "Scheppingsdefect" en "Contouren".
Verder schreef hij de buitenvoorstellingen "Analemma" en "Stadsgeheimen" voor Het Zuidelijk Toneel, en schreef hij de korte televisieserie "Didi Kompas" in opdracht van de VPRO voor Villa Achterwerk.
Voor de zomerfestivals van 2012 schreef hij "Super Magnifique" voor Toneelgroep Oostpool, "Celebration 3" voor het Nieuw Utrechts Toneel en "Terras" voor Drieons/Lenneke Maas.
Vanaf 2013 zal Marcel zich als theatermaker vast verbinden aan Het Zuidelijk Toneel.
-
-
-
Marcel Osterop
Bloedjeuk
In Bloedjeuk kijken we naar het dagelijkse gevecht van de werknemers Krein, Ernst en Udo. Spanningen binnen de groep hebben er voor gezorgd dat de werkvloer is verworden tot praatcultuur. De productie ligt stil. Aan de werkgever de taak om zijn ontspoorde team weer op de rails te krijgen.
opvoergegevens: Het Zuidelijk Toneel / Marcel Osterop
-
Marcel Osterop
Gewurztraminer
Na een dikke ruzie thuis is een jonge vrouw op zoek naar troost en begrip. Met een volgepropte weekendtas klopt ze aan bij haar beste vriendin. Troost krijgt ze vervolgens, maar op een andere manier dan verwacht. De strak geplande vriendinnenavond valt in duigen wanneer twee mannen de boel komen verstoren. Wie is hier nou eigenlijk op zoek naar troost?
opvoergegevens: Het Zuidelijk Toneel / Marcel Osterop
-
Marcel Osterop
Analemma
Een verteller neemt u mee in een verhaal over een jonge man midden op het plein. Hij zit een boek te lezen en om onverklaarbare redenen wordt hij herhaaldelijk aangesproken door mensen die iets met hem willen gaan drinken. Maar hij kan nou eenmaal niet op alle uitnodigingen tegelijk ingaan… Alle mensen in dit stuk zijn leuk en lief, op het onwaarschijnlijke af. Of zit er toch een addertje onder het paradijselijk groene gras?
opvoergegevens: Het Zuidelijk Toneel / Matthijs Rümke
-
Marcel Osterop
Scheppingsdefect
Volksleider Nemigen Witlox heeft besloten om zich voor het eerst sinds jaren publiekelijk aan het volk te vertonen. Zijn doel: de toehoorder kennis laten nemen van de levenskunstenaar die hij is.
Maar omdat Nemigens miljoenenverslindende bouwproject Stairways hoger op de gespreksagenda van journalist Werner staat, loopt het interview niet geheel volgens plan. Een avond vol onbedoelde openhartigheden volgt, waarin het vuur aan de schenen van de personages wordt gelegd.opvoergegevens: Toneelgroep Cargo / Marcel Osterop
-
-
Marcel Osterop
Terras
Wie iets wil hebben, steekt zijn vinger op. 'Terras' buigt zich over de vraag of altruïsme nog bestaat in een samenleving die beheerst wordt door producenten en consumenten. Een wereld waar alles draait om vraag en aanbod. Het toerisme, één van de meest lucratieve bedrijfstakken ter wereld, dient als een fraai toneel waar onbaatzuchtigheid en zelfzucht de kloof tussen arm en rijk dagelijks schragen.
opvoergegevens: Drie Ons
-
-
Marcel Osterop
Super Magnifique
Regisseur Marcus Azzini en acht talentvolle, kersvers afgestudeerde, studenten van de Mimeopleiding in Amsterdam werpen zich op de hondenmand die familie heet. Marcel Osterop schreef een stuk op maat, een korte horrorkomedie over hoe acht gezinsleden de toppen van het wederzijdse onbegrip bestijgen. En dat allemaal omdat oma eens een keertje eerlijk wil zijn en geen kanker heeft. Maar mama is bipolair en papa is géén homo, maar zijn broer is het wel. En François parle Français.
Iedereen vol goede bedoelingen - alleen komen ze er soms zo belazerd uit. We kunnen het biologisch benaderen. We kunnen het behavioristisch benaderen.We kunnen het cognitief, psychodynamisch of humanistisch behandelen. Of humoristisch behandelen. Feit blijft: familie - je kunt er niet aan ontsnappen. En daar is geen woord Frans bij.
opvoergegevens: Toneelgroep Oostpool