Judith Herzberg (Amsterdam, 1934) is dichter en toneelschrijver. Begin jaren zestig debuteerde Herzberg als dichter. Na vijf succesvolle dichtbundels, begon ze, op uitnodiging van Jan Kassies van het Instituut voor Onderzoek van het Nederlands theater in Amsterdam, te schrijven voor toneel. Wederom met succes. Leedvermaak door Toneelgroep Baal werd besproken als een belangrijk naoorlogs toneelstuk en werd later verfilmd door Frans Weiss (netzoals de andere twee toneelstukken Rijgdraad en Simon die onderdeel bleken te worden van een drieluik). Voor Kras ontving Herzberg de Nederlands-Vlaamse Toneelschrijfprijs 1989. Haar toneelwerk – net als haar poëzie – werd in verschillende talen vertaald en met name in Duitsland veel opgevoerd.
Toneelwerk:
Hoe echt is echt echt – Zeeziek in het zwembad – i.s.m. De Theateroep – 2015
Thuisreis – 2004
Simon – 2002
De weg weg – 200
Wie is van wie – 1999
Een golem – 1998
De Nietsfabriek – 1997
Rijgdraad – 1995
Some of my best friends– 1994
Een goed hoofd – 1991
Kras – 1989
De Caracal – 1988
De kleine zeemeermin – 1986
Merg – 1986
En/of– 1985
Dibboek – 1984
De vrouwen van Troje – 1983
Leedvermaak – 1982
De val van Icarus – 1979
Cranky box – 1976
Lieve Arthur – 1976
Dat het ‘s ochtends ochtend wordt – 1974
De deur stond open – 1974
-
-
Judith Herzberg Theatertroep
Hoe echt is echt echt / Zeeziek in het zwembad
Twee toneelnovellen.'Hoe echt is echt echt.' heeft als startpunt de documentaire Familie te huur. Een verhaal over een Japanse man die zich als acteur aan mensen verhuurt. Het stuk is een compositie zijn van kleine scènes en korte dialogen waarbij altijd de vraag gesteld kan worden: is iemand zichzelf of speelt hij een rol? Waar in het grijze gebied tussen leugen en waarheid bevinden we ons?
opvoergegevens: Theatertroep