Jibbe Willems is afgestudeerd aan de Toneelacademie Maastricht. Jibbe Willems heeft gewerkt voor onder andere het Nationale Theater, tgEcho, Oostpool, De Utrechtse Spelen, toneelgroep Maastricht, toneelgroep Amsterdam / ITA, Het Zuidelijk Toneel, Frascati, De Toneelschuur, Het Syndicaat, De Parade, Theater Bellevue, Bonte Hond, Theater aan Zee, het Nieuw Utrechts Toneel, Silbersee, Kwatta, LAZARUS / 't Arsenaal, Matzer, Bos-producties, het Noord Nederlands Toneel, firma MES en Likeminds.
Zijn werk is vertaald en opgevoerd in Rusland, Brazilië, Zuid-Afrika, Duitsland, Spanje, Suriname, Tsjechië, Mexico, De Verenigde Staten, Groot Brittannië, Ierland, China, Egypte en België. In 2015 trad hij aan als huisschrijver van Toneelgroep Maastricht. Waar het Vlakke Land gaat Plooien en De Poolse Bruid zijn genomineerd voor de Toneelschrijfprijs, Pretpark en Leo&Lena wonnen een Zilveren Krekel, met The Truth About Kate won hij de ARTES Jongtheaterschrijfprijs, met Jabber won hij de Gouden Krekel voor de meest indrukwekkende podiumpresentatie in 2019 en De Poolse Bruid won De Auteursprijs 2020.
-
-
Jibbe Willems
The truth about Kate
The truth about Kate is de reconstructie van een zelf gefabuleerde identiteit meets geënsceneerde documentaire, waarin een jonge vrouw terugblikt op haar leven. Zij spreekt over zichzelf in de voltooid verleden tijd, derde persoon enkelvoud. En ze speelt alle rollen zelf. Ook de voice-over. In haar zoektocht naar bewondering, dramatiek en mysterie raakt zij verstrikt in haar eigen creatie.
opvoergegevens: Frascati Productions
-
-
Jibbe Willems
Waar het vlakke land gaat plooien
Ze wonen in Berlijn. Zij is hoogzwanger. Na de sluiting van de mijnen zijn ze vertrokken op zoek naar een nieuwe toekomst. Zijn moeder ligt op sterven. In de nacht dat zij terugrijden naar Zuid-Limburg, denkt hij aan het leven waarvan hij dacht dat het ver achter hem lag. Gaandeweg de reis, naarmate het vlakke land meer en meer gaat plooien, komen de herinneringen terug en beseft hij: al lukt het je je wortels af te kappen, wie van Limburg is groeit nergens weer opnieuw.
opvoergegevens: Toneelgroep Maastricht
-
Koen van Hensbergen Lot Vekemans Pauline Mol Tjitske Jansen Don Duyns Gerardjan Rijnders Jibbe Willems Magne van den Berg
Van Kniertje tot Diva
Acht (toneel)schrijvers zijn ingegaan op het verzoek van Het Wilde Oog om bij een foto uit de verzameling Spakenburgse Diva's een tekst van 600 tot 800 woorden te schrijven. Acht monologen dus door: Lot Vekemans, Gerardjan Rijnders, Pauline Mol, Don Duyns, Magne van den Berg, Jibbe Willems, Tjitske Jansen en Koen van Hensbergen.
>> dit boekje wordt uitgegeven in de Witte Reeks en bevat kleurenfoto's <<
opvoergegevens: Het wilde oog
-
Jibbe Willems
Iets van troost
Een werkloze clown krijgt een brief van het UWV. Zijn uitkering dreigt te worden gestopt en het wordt tijd dat hij re-integreert. Maar dat zint deze clown allerminst. Hij is immers essentieel en onontbeerlijk voor de samenleving. Hij laat de mensen lachen als ze verdrietig zijn, hij troost ze als ze ten einde raad zijn. Maar wie troost hem als hij zijn uitkering dreigt te verliezen?
opvoergegevens: Toneelgroep Maastricht
-
-
Jibbe Willems
Eyes wide shut
De bodem van een 35-jarige arts wordt onder zijn bestaan weggeslagen als zijn vrouw haar seksuele fantasieën aan hem opbiecht. Als in een koortsdroom zwerft hij door de nachtelijke stad en ontmoet duistere handelaren, hoeren en een oude vriend die hem meeneemt naar een zinderend gemaskerd bal. De tekst is geïnspireerd op de gelijknamige laatste film van Stanley Kubrick (1999), die zich op zijn beurt weer baseerde op Arthur Schnitzlers Traumnovelle (1926).
opvoergegevens: Toneelgroep Maastricht
-
Jibbe Willems
Burgerlijke schemering
In Burgerlijke Schemering leven twee vrouwen en een man in een eigen universum. Samen bepalen ze ‘de norm’. Ze willen erbij horen, maar tegelijkertijd uitzonderlijk zijn. Ze houden vast aan wat normaal gevonden wordt. Maar dan verschuift de norm…
opvoergegevens: Tg Echo
-
Jibbe Willems
Geef Rio maar de schuld
Andy en Gina leven al jaren boven hun stand. Hun huwelijk is een woestijn. Ze teren op luxe en drugs, maar de fiascotaks is bereikt. De enige en snelste weg naar geluk lijkt een enkele reis naar Rio. Maar waar betaal je een nieuw leven van? Een roofoverval? Op de juwelierswinkel van je ouders?
opvoergegevens: Bellevue Lunchtheater | Likeminds
-
Jibbe Willems
La Superba
Een schrijver uit het Westen is neergestreken in Genua. Hopeloos verliefd is hij op het mooiste meisje van Genua, dat werkt in de Bar met de Spiegels. Als hij op een avond een vrouwenbeen vindt, begint een lange tocht door de labyrintische stegen van de stad die een scala aan bewoners herbergt. Allen hebben het onuitputtelijke verlangen naar een mooier en beter leven.
opvoergegevens: Toneelgroep Maastricht
-
-
Peter De Graef Jibbe Willems
Stil de tijd
Onze levens worden geregeerd door de klok. Vaak verzuchten we dat er te weinig uren in een dag zitten. Lummeltijd, sjoemeltijd, niksen en vervelen... en tegelijkertijd een meer geïnspireerde invulling van onze dagen; dat zou toch heerlijk zijn. De tekst laat ons inzien hoe relatief die dwingende wijzers van de klok eigenlijk zijn. Een voorstelling geïnspireerd op de boeken Stil de tijd en Kairos van Joke J. Hermsen.
opvoergegevens: Matzer Producties
-
-
-
-
-
Jibbe Willems
ApoCalypso
ApoCalypso speelt zich af in het armageddon van de straat. De Dag des Oordeels nadert en junkies, hoeren, pimps en paupers staan erbij en kijken ernaar. Op een doodgewone morgen besluit Jesse, de hoerenzoon, de wereld te gaan redden. Ondanks de profetische intermezzo's van verschillende passanten, lijkt het niemand iets te kunnen schelen: lap het aan je laklaars, want och, hoe verschilt de Dag des Oordeels van elke andere dag in godverlaten oorden?
opvoergegevens: Het Syndicaat / Danielle Wagenaar
-
-
Jibbe Willems
Taxi
Een stuk met als uitgangspunt de Film Noir, over de kwetsbaarheid van de liefde die weet te verglijden in geweld door personages die zich bevinden op de verkeerde tijd en plaats. Er zijn 2 mannelijke hoofdrollen, het stuk kan eventueel ook gespeeld worden met 4 mannen en 1 vrouw.
opvoergegevens: Gasthuis Theater / Joachim Robbrecht
-
Jibbe Willems
MAC
“Op negen november 1989 valt een muur. Achter de stenen ligt een horizon en in het oosten komt de zon op. Het is ‘The end of history’. Heel de wereld aan MTV. Alles is mogelijk, ‘here I am now, entertain me!’ Ik sta aan de voet van gouden bergen en neem de skilift naar de top. Ik ga fluitend studeren en met een titel op zak spreid ik mijn armen voor de toekomst. En dan, tegen de herfst van 2001, gaat de zon onder in het westen. Met twee klappen, bijna applaus, stort een andere stapel stenen in. Dit keer geen nieuwe horizon, maar een stofwolk die verblindt. Tussen die twee punten, tussen negen elf en ‘nine eleven’, ben ik, Mac, opgegroeid. De beloftes zijn gebroken, de gouden bergen zijn gesmolten. Mijn keuzes zijn eindeloos, mijn mogelijkheden beperkt. ‘Here I am, now entertain me!” Mac (30 jaar)
opvoergegevens: Toneelschuur Haarlem / Michiel de Regt
uitgave: www.theaterboek.nl
-
-
Jibbe Willems
Texel / Texas
Oscar wacht met zijn moeder tot de grenswachter de kist met zijn overleden vader vrijgeeft, de grenswachter wacht op zijn dolende vrouw – die gevlucht is voor de horizon die van alle kanten op haar af kwam. Hier, bij deze grenspost, dwalen en verdwalen de wachtenden, door hun relatie, hun eigen hoofd, door de ruis van de televisie of het stof van de storm. Ze dwalen op zoek naar het scheurtje waar de bevrijding achter ligt. Een strijd in loslaten door personages die zo vast zitten, dat ze zich alleen scheurend kunnen bevrijden.
opvoergegevens: Bellevue Lunchtheater / Huis van Bourgondie / Michiel de Regt
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Jibbe Willems
Oscar en zijn moeder
De succesvolle popster Oscar had liever wees willen zijn. Maar sinds zijn vader is gecremeerd – hij is dus al halverwege – zit hij met zijn moeder opgescheept. Oscar woont groot. Toch verstikt haar aanwezigheid hem. Er zit dus maar één ding op: hij moet haar de deur uitzetten, voordat ze onder zijn huid kruipt. Een zoon en een moeder in een benauwd gevecht om liefde.
opvoergegevens: De Parade / Melkweg Theater / Michiel de Regt
-
-
-