Han van Wieringen (Haarlem, 1982) schrijft, vertaalt en bewerkt toneel. Onder andere in samenwerking met Toneelgroep Oostpool. In 2012 debuteerde Han ook als prozaïst met De kermis van Gravezuid. Het boek won de Academica literatuurprijs 2014. Hans poëziedebuut in 2014 met de programmatische titel Hier kijken we naar werd genomineerd voor de C. Buddingh’-Prijs en won de Vlaamse Het Liegend Konijn Debuutprijs.
Toneelwerk:
Lulu – bewerking – 2016
De wand – boekbewerking – 2015
Partymonster – boekbewerking – 2015
(in) koud water – 2012
Watjeflikkersdam – 2011
The little dog laughed – vertaling en bewerking – 2010
WE ARE THE WORLD – 2009
Er moet licht zijn – 2009
Engst – monoloog – 2009
Lege Plek – 2007
Reiger ex machina – eenakter – 2006
-
Han van Wieringen
De wand
Een apocalyptische ramp overvalt een vrouw in de bergen. Een onzichtbare wand isoleert haar van de rest van de wereld. In één enkel moment is haar bestaan teruggebracht tot het meest basale: de noodzaak te overleven. Langzaam dringt het tot haar door dat zij als enige overgebleven is. Ze begint aan een ontdekkingsreis door deze nieuwe wereldorde.
De tekst is geïnspireerd op de klassieke roman (1963) van de Oostenrijkse Marlen Haushofer.opvoergegevens: Ulrike Quade Compagnie
-
Han van Wieringen
Mahler & Kokoschka
Alma Mahler wil de ultieme muze zijn. In de wanhopig verliefde kunstenaar Oskar Kokoschka vindt ze een gewillig slachtoffer. Mahler, ongemakkelijk door de intensiteit van hun liefde, verlaat Kokoschka. In een wanhopige poging haar te behouden laat hij een pop van haar maken. Hij maakt schilderijen van de pop en ze mag mee naar het theater, totdat hij haar, onder invloed van vuur en drank, tijdens een nachtelijke ceremonie onthoofdt.
opvoergegevens: Ulrike Quade Compagnie
-
-
-