Gerardjan Rijnders (Delft, 1949) studeerde rechten aan de Universiteit van Amsterdam en regie aan de Amsterdamse Theaterschool. Rijnders maakte zijn theaterdebuut in 1975 als freelance regisseur bij Toneelgroep Baal. Vervolgens werkte hij als regisseur, acteur en auteur bij de volgende Nederlandse gezelschappen: De Nieuwe Komedie, F-Act en het Projekttheater. Van 1977 tot 1985 was Gerardjan Rijnders artistiek leider van het Zuidelijk Toneel Globe. In de twee hierop volgende jaren regisseerde hij voornamelijk voor het Publiekstheater, de Toneelschuur en Theater Persona. Van 1987-2001 bepaalde Rijnders als artistiek leider, regisseur en auteur het gezicht van Toneelgroep Amsterdam. Rijnders werkte bovendien verscheidene malen mee als acteur of regisseur aan film- en televisieproducties. Sinds 2001 werkt hij als free lance regisseur, en heeft verschillende projecten op zijn naam staan, waaronder de regie van zijn eigen stuk Tim van Athene bij ZTHollandia, de regie van Mamma Medea bij het Toneelhuis, en de regies van twee opera's. Gerardjan Rijnders geldt momenteel als een van de belangrijkste theatermakers van Nederland.
Rijnders gebruikt de taal zoals je die op straat hoort: gesprekken die plaatsvinden in wachtkamers en op televisie, woorden van vakbondsleiders en politici. Het is een taal die niets verbergt en onthult maar die vermijdt. De cliches die hij gebruikt zijn zowel onzinnig als diepzinnig. Het is een structuur waarin herhalingen en afwisselingen van woord en daad de belangrijkste rol spelen.
Werk van Rijnders was te zien in Spanje, Italie, Duitsland, Amerika, Finland en Luxemburg.
Onderscheidingen
1977 Albert van Dalsum-prijs voor Schreber.
1988 Albert van Dalsum-prijs voor zijn aandeel in het tot stand komen van drie nieuwe Nederlandse stukken bij Toneelgroep Amsterdam, namelijk zijn eigen stukken Bakeliet en De Hoeksteen en Judith Herzbergs toneelstuk De Caracal.
2003 Prins Bernhard Cultuurfondsprijs voor zijn hele oeuvre.
Toneelwerk
De kinderen van de nacht – een bewerking van De Oresteia – 2014
Macbain – 2013
Narciss*– 2012
Het spookhuis der geschiedenis – 2012
Finland – 2011
Answer me*– 2010
Victory Boogie Woogie*– 2008
Ben ik al geboren?*– 2008
Tragedie – 2007
Jan – 2006
Drakengebroed – 2006
Het bezoek – 2005
Zien en zien – 2004
Macbeth – 2004
Tim van Athene – 2003
Echt? – 2003
Beroerd: of, de vergeten medeminnaar – 2003
Snaren – 2002
Pang! – 2001
Stalker – 2000
Remember me – 2000
Bernhard – 2000
Hedda Hedda – 1999
Rotjoch – 1998
Mahlstrom – 1997
Moffenblues – 1996
Licht – 1996
Kanker – 1996
Boelbal – 1996
Mooi – 1995
Ecstasy – 1995
Huilend zink – 1993
Roelofarendsveen – 1992
Liefhebber* – 1992
Hoorspel / Gay pervers – 1992
De Opvolger M/V – 1992
Count your Blessings – 1992
Supporting Act – 1991
Nu Syt Wellecome – 1990
Lux – 1990
Ballet – 1990
Tulpen Vulpen – 1988
Titus, geen Shakespeare – 1988
Nadien – 1988
De Hoeksteen – 1987
Bakeliet – 1987
Silicone – 1986
Pick up – 1986
De Bacchanten – 1986
Wolfson, de Talenstudent – 1984
Ovomaltine – 1983
Sneeuw over Moskou – 1982
Eczeem – 1982
The Rhinestone Queen/Rosemary Clooney’s Baby – 1978
Tasso in Weimar – 1978
Dollie of Avocado’s bij de Lunch – 1977
Schreber – 1976
Jij en ik – 1975
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Koen van Hensbergen Lot Vekemans Pauline Mol Tjitske Jansen Don Duyns Gerardjan Rijnders Jibbe Willems Magne van den Berg
Van Kniertje tot Diva
Acht (toneel)schrijvers zijn ingegaan op het verzoek van Het Wilde Oog om bij een foto uit de verzameling Spakenburgse Diva's een tekst van 600 tot 800 woorden te schrijven. Acht monologen dus door: Lot Vekemans, Gerardjan Rijnders, Pauline Mol, Don Duyns, Magne van den Berg, Jibbe Willems, Tjitske Jansen en Koen van Hensbergen.
>> dit boekje wordt uitgegeven in de Witte Reeks en bevat kleurenfoto's <<
opvoergegevens: Het wilde oog
-
Gerardjan Rijnders
Salaam Jeruzalem
Jacob Israël de Haan (1881-1924), begenadigd schrijver en dichter, rusteloos in zijn verlangen naar harmonie en tegelijkertijd een rebel in hart en nieren, oproerkraaier van het eerste uur, werd verliefd op een Palestijn. Hij voelde zich uitverkoren en verstoten, vervuld van trots en diepe schaamte.
Op 30 juni 1924 wordt De Haan voorgoed de mond gesnoerd, als hij met drie pistoolschoten om het leven wordt gebracht. Hij is dan 42 jaar.opvoergegevens: De nieuwe Amsterdam
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Gerardjan Rijnders
Macbain (de)
Ein Stück in zwölf Akten über grenzenlosen Ehrgeiz, über den Hunger nach Macht und Aufmerksamkeit, über die Sucht nach Rausch und Ekstase – inspiriert von den beiden tragischen Paaren Kurt Cobain & Courtney Love und Macbeth & Lady Macbeth. Zwei seelisch beschädigte Menschen, die mit kurzen, straffen Sätzen ihrem mentalen Gefängnis zu entkommen versuchen.
opvoergegevens: Dood Paard