Esther Gerritsen (Gendt,1972) groeide op in een dorp bij Nijmegen. Ze deed een opleiding voor toneelschrijven aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Aanvankelijk schreef ze toneelteksten voor diverse theatergezelschappen. Ze debuteerde in 2000 als prozaschrijfster met de verhalenbundel Bevoorrecht bewustzijn. Zes succesvolle romans volgden: Tussen Een Persoon, Normale dagen, De kleine miezerige god, Superduif, Dorst, Roxy en De trooster. In 2016 schreef ze het Boekenweekgeschenk Broer.
Esther Gerritsen is ook scenarist en columnist voor de VPRO Gids en de Volkskrant. Haar korte stukken en columns werden gebundeld in Je hebt iets leuks over je en Ik ben vaak heel kort dom.
Toneelwerk
- 1997 - Is dit een kapstok? (toneelscènes, St. Buitenkunst)
- 2000 - Bevoorrecht bewustzijn (verhalen, De Geus)
- 2002 - Drie theaterteksten (toneel, International Theatre & Film Books i.s.m. Het Syndicaat), waarin opgenomen: Gras (1999) Dit is een monoloog voor een jongen die er niet uitziet en die bovendien of bovenal een heel onsympathiek karakter heeft (2000) Alles (planeet Alles) (2002)
- 2002 - Tussen Een Persoon (roman, De Geus)
- 2003 - Toneel (Verzameld toneel 1999-2003, De Geus), waarin opgenomen: Huisvrouw (1999) Het geeft niet (2000) Een Vriendelijk Stuk Over Aardige Mensen (2002) Monoloog van een paard (2002) Hoe komt het kalf bij zijn maat (2003) Seks & Eten (2003)
Verdere werken
Toneel:
- 2003 - Lijk
- 2004 - De Dag en de Nacht en de Dag na de Dood
- 2006 - Door Jou
- 2007 - Kopvoeter
Prijzen
- 1999 - Nederlands-Duitse Jeugdtheaterprijs voor toneeltekst Gras
- 2001 - Charlotte Köhler Stipendium voor toneel
- 2002 - Wim Bary-perspektiefreis voor toneel
- 2004 - Halewijn-literatuurprijs van de stad Roermond voor proza
- 2005 - Dif-BNG-prijs voor proza
- 2008 - Nederlands-Duitse Kaas & Kappes toneelschrijfprijs voor toneeltekst De Kopvoeter
Contact
-
Esther Gerritsen
De dag en de nacht en de dag na de dood
We volgen drie mannen, in de dagen na de dood van hun moeder, echtgenoot, zus. Drie totaal verschillende karakters die nu samen beslissingen moeten nemen en rouwen. En dat terwijl de broer van de vrouw al weer aan het werk moet. Omdat hij een bovennatuurlijke held is, en hij geen onschuldige mensen in een brandend huis kan laten zitten, omdat hij toevallig in de rouw is.
opvoergegevens: Toneelschuur Haarlem / Alexandra Koch