Alhoewel Catharina Verwers (1618-1684) maar één toneelstuk op haar naam heeft staan en er slechts drie gedichten van haar hand bekend zijn, is zij ondanks dit bescheiden oeuvre een baanbrekend schrijfster geweest. Als eerste Nederlandse vrouw lukte het haar om een stuk van haar hand in de Amsterdamse schouwburg gespeeld en daarna gepubliceerd te krijgen. Het blijspel Spaensche Heydin had na de première op 14 juni 1644 een korstondig succes op de Amsterdamse planken. Dat zij hiermee door een glazen plafond ging, vestigde haar reputatie. In 1720 herinnerde men zich nog deze grote toneelschrijfster, maar daarna werd ze grotendeels vergeten. Dat zij publiceerde na haar huwelijk met de schilder Christian Dusart, maakt haar extra bijzonder. Het was in de 17e eeuw en zelfs nog in de 18e eeuw gebruikelijk dat vrouwen stopten met schrijven, zodra zij in het huwelijk traden. Een eigen publicatie en ook nog eens niet anoniem, maar met de naam van de schrijfster prominent op het titelblad, was al helemaal ongehoord. Het kwam haar op stevige kritiek te staan. Toen Verwers later deelnam aan een zogenaamd knipdicht op een strofe uit een gedicht van P.C. Hooft , werd door een mannelijke kritikus naar aanleiding van Verwers’ strofe de vraag gesteld, wat de uitgever van dit collectieve gedicht bezielde om nu ook vrouwen te vragen om een bijdrage: ‘kan je nu geen mans belezen,/ dat je tere vrouwen neemt?’. Ondertussen had Verwers met haar blijspel wel een prestatie van formaat geleverd, die de weg effende voor vele toneelschrijvende vrouwen na haar. maar één toneelstuk op haar naam heeft staan en er slechts drie gedichten van haar hand bekend zijn, is zij ondanks dit bescheiden oeuvre een baanbrekend schrijfster geweest. Als eerste Nederlandse vrouw lukte het haar om een stuk van haar hand in de Amsterdamse schouwburg gespeeld en daarna gepubliceerd te krijgen. Het blijspel Spaensche Heydin had na de première op 14 juni 1644 een korstondig succes op de Amsterdamse planken. Dat zij hiermee door een glazen plafond ging, vestigde haar reputatie. In 1720 herinnerde men zich nog deze grote toneelschrijfster, maar daarna werd ze grotendeels vergeten. Dat zij publiceerde na haar huwelijk met de schilder Christian Dusart, maakt haar extra bijzonder. Het was in de 17e eeuw en zelfs nog in de 18e eeuw gebruikelijk dat vrouwen stopten met schrijven, zodra zij in het huwelijk traden. Een eigen publicatie en ook nog eens niet anoniem, maar met de naam van de schrijfster prominent op het titelblad, was al helemaal ongehoord. Het kwam haar op stevige kritiek te staan. Toen Verwers later deelnam aan een zogenaamd knipdicht op een strofe uit een gedicht van P.C. Hooft , werd door een mannelijke kritikus naar aanleiding van Verwers’ strofe de vraag gesteld, wat de uitgever van dit collectieve gedicht bezielde om nu ook vrouwen te vragen om een bijdrage: ‘kan je nu geen mans belezen,/ dat je tere vrouwen neemt?’. Ondertussen had Verwers met haar blijspel wel een prestatie van formaat geleverd, die de weg effende voor vele toneelschrijvende vrouwen na haar.
-
Catharina Verwers
Spaensche Heydin
Spaensche heydin volgt de onmogelijke liefde van de edelman Don Jan en de heidin oftwel zigeunerin Preciose. Don Jan treft haar in het bos, als hij op jacht is en is op slag verliefd. Zo verliefd dat hij besluit al zijn rijkdom en aanzien op te geven, om zich aan te kunnen sluiten bij de heidenen en zo de hand van Preciose te verwerven. Hiervoor heeft hij de goedkeuring van haar grootmoeder en voogd Majombe nodig. Niets is het echter wat het lijkt. Al snel maken we namelijk ook kennis met Guiomara de Mennesse, een hoge edelvrouw. Haar kind Constance is als peuter ontvoerd en nooit meer teruggezien. Door een toevallige omstandigheid, waarbij Don Jan en Preciose gevangen worden genoemen, komt laatsgenoemde onverwacht oog in oog met haar biologische ouders te staan, namelijk Guiomara de Mennesse en haar echtgenoot Don Ferdinando. Majombe biecht op Preciose ooit gestolen te hebben en levert bewijs dat Preciose in werkelijkheid de verloren dochter Constance is. Nu staat geen standenverschil een huwelijk meer in de weg!
opvoergegevens: Theater Kwast