Carl von Winckelmann (1982) studeerde dramatische kunsten aan het Rits in Brussel en beeldende kunst, optie autonome vormgeving/geactiveerde ruimte, aan het KASK in Gent.
Tijdens zijn opleiding speelde hij o.a. mee in de Revue des Utopies Perdues (Ruud Gielens/Kaaitheater), werd hij geselecteerd voor het ITSfestival en liep hij stage bij De Roovers. Hiernaast regisseerde hij ook voorstellingen bij Germaniatoneel (KUL) en speelde hij regelmatig zelfgeschreven teksten op verschillende kleine festivals.
Als regisseur werkte hij de voorbije jaren voornamelijk voor fABULEUS. Hij debuteerde met ‘Kasimir en Karoline’ (O. von Horvath) en maakte er achtereenvolgens ‘Othello’ en ‘De Metsiers’ (naar de roman van Hugo Claus). Voor ‘Kasimir en Karoline’ en ‘Othello’ baseerde hij zich op een eigen, nieuwe vertaling.
In zijn werk nemen spelers en hun omgang met taal en tekst een centrale plaats in. Hij heeft een voorliefde voor figuren die gedreven door verlangens rondploeteren, op zoek naar verlossing bij een ander, bij iets buiten zichzelf. Vaak krampachtig maar toch voluit.
Sporadisch maakt hij nog individueel beeldend werk. Hierin gaat hij meestal op zoek naar een inbedding van een beeld in de openbare ruimte.
Tijdens zijn 3e jaar op het Rits startte hij een drama-werking voor kinderen in WMKJ Chicago in Brussel. Dit laatste was het startschot van een sociaal en kunsteducatief traject dat nog steeds verder gaat. Hij werkte als freelance medewerker en docent voor diverse organisaties, binnen diverse contexten. Sinds 2009 is hij deeltijds medewerker van Koning Kevin vzw. In deze hoedanigheid ontwikkelt hij initiatieven en vormingen over spel en spelen, kunsteducatie en begeleidershouding voor begeleiders van kinderen en jongeren. Hij was tussen 2012 en 2014 ook praktijklector spel en speltechnieken aan de opleiding Orthopedagogie van de Sociale School Heverlee.
Hiernaast is hij ook voorzitter van de raad van bestuur van Vincent Company, een artiestenbureau met als focus het verbinden van de juiste partners en speelplekken met het werk van artiesten.
-
Freek Mariën Carl von Winckelmann
Het puin van Eden
Stel. Je hebt een beste vriend. Jullie doen alles samen. Alles gaat goed. Plots krijg je allemaal andere vrienden, die je zeggen hoe raar ze je vriend vinden. Hoe verandert dat jullie vriendschap – ook als die groep er niet bij is? Deze vraag lag aan de basis van Het puin van Eden, een tekst die Freek Mariën en Carl von Winckelmann schreven voor een publiek van 10+.
opvoergegevens: fABULEUS | Het Kwartier