Met zijn libretto voor deze opera deed toneelschrijver Bertolt Brecht waar hij goed in was: maatschappelijk relevant theater schrijven dat de kapitalistische consumptiemaatschappij van de jaren ’30 aan de kaak stelt. Met Kurt Weills wervelende compositie, die een klassieke compositiestijl met jazzy klanken combineert, zoals in de beroemde Alabama Song, en met Brechts vernieuwende theatertechnieken, brak het bekende muziektheaterduo het operagenre open.
Kernthema van Mahagonny is de macht van geld en de genadeloze manier waarop de wereld geregeerd, gedomineerd en gemanipuleerd wordt door degenen die het bezitten. Alles in Mahagonny is rauw en meedogenloos en zo wordt het door Weill en Brecht ook in het gezicht van de toeschouwers geslingerd.
Bertolt Brecht (1898-1956) was een Duits dichter, schrijver, toneelschrijver, regisseur en literatuurcriticus. Zijn werk was sterk politiek geëngageerd. Brecht wordt gezien als de grondlegger van het episch theater. Anders dan in het klassieke theater, waarin medeleven met personages centraal staat, moet het publiek bewust een zekere afstand en ruimte voor kritische reflectie ervaren – net als in het genre van het epos, waarin een verteller de handeling aan het publiek presenteert. Hierbij spelen vervreemdingseffecten een belangrijke rol, zoals liederen of het direct toespreken van het publiek. Hij werkte veel samen met de componisten Hanns Eisler en Kurt Weill. In 1933 vluchtte Bertolt Brecht uit Duitsland en kwam na omzwervingen in de Verenigde Staten terecht. Hier zou hij later vervolgd worden wegens anti-Amerikaanse activiteiten, waarna hij vertrok naar Oost-Berlijn.
Paul Beers (Den Haag, 1935) is een Nederlands vertaler van vooral Duitse literatuur.
Beers studeerde politieke en sociale wetenschappen in Amsterdam en filosofie in Leiden. Hij vertaalde de nagenoeg complete werken van Witold Gombrowicz (tussen 1965 en 1983), Ingeborg Bachmann (tussen 1984 en 1991) en Robert Menasse (tussen 1995 en heden). Hij is laureaat van de vertaalprijs van het Nederlands Letterenfonds 2014.